Розробка уроку 5 клас

Розробка уроку з історії України у 5 класі.
Тема уроку: Речові історичні джерела. Музеї.
Мета:
з’ясувати роль в дослідженні минулого речових історичних джерел;
показати значення праці археологів та їх відкриттів для вивчення історії;
ознайомити учнів з експозиціями шкільного музею;
на прикладі експонатів у шкільному музеї закріпити поняття : речові джерела, археологія, музей, експонат, експозиція;
формувати навички робити найпростіші висновки, узагальнення;
виховувати шанобливе ставлення до минулого.
Обладнання: підручник, бланки із завданнями.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: музейний урок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань:
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування:
Що таке «хронологія»?
Скільки років у столітті?
      Скільки років у тисячолітті?
Як лічать час в історії?
Учням даються картки із завданням
Співвіднесіть рік і століття:
1)     125 рік - … століття;
2)     1254 р. - … століття;
3)     1300 р. - … століття;
4)     444 р. - …   століття;
5)     900 р. - …   століття;
6)     987р. - …    століття;
7)     1605 р. - … століття;
8)     1901 р. - … століття;
9)     2003р. - …  століття;
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Метод «Мікрофон»
1.     Яким чином історики дізнаються про життя людей від найдавніших часів до наших днів?
2.     Що допомагає історикам отримати інформацію про події, що відбулися в давнину?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу: постановка теми  уроку.
План уроку: 
    1.     Археологія як наука.
    2.    Як працюють археологи.
    3.    Де зберігаються речові джерела.
Відгадайте загадку
Щоб історію писати, треба так багато знати:
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав,
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав
І завзято та докладно нам історію писав.
Що ж йому допомогло? Історичне... (джерело).
На які види поділяються історичні джерела?
Як історичні джерела ми вивчали?
1. Археологія як наука.
         Вивчати минуле iсторикам допомагають слiди життя, залишенi людьми, якi вiдшукують археологи.
Археологія - наука, що вивчає історичне минуле людства на основі речових пам'яток. Термін "археологія" вперше використав давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н.е.), маючи на увазі взагалі науку про стародавність.
   Вся історія народів, що передувала появі писемності, може бути вивчена лише за речовими пам'ятками. Враховуючи, що люди існують на нашій планеті близько 3 млн. років, дописемна історія складає в цілому 99 % історії людства. Іншими словами, більша частина історії людства досліджується лише за археологічними даними, і лише незначна частина - за писемними джерелами.  
    Але речові пам'ятки на відміну від писемних не містять прямої розповіді про історичні події, і засновані на них висновки - результат наукової реконструкції.
 Про археологію говорять, що це наука, «озброєна лопатою». Як ви гадаєте, чому?        
2. Як працюють археологи.
   Для того, щоб не зiпсувати речi, якi протягом столiть знаходилися у землi археологам доводиться дiяти дуже обережно. Тому вони дотримуються спецiальних правил.
Самостiйна робота:  прочитайте текст підручника В.Мисан Історія України ( ст.16-17) і дайте відповіді на запитання.
     1. Хто може займатися археологічними розкопками?
     2.  На якi етапи подiляється праця археологiв?
3.     Як ви вважаєте, праця археологiв є, важкою чи легкою? Пояснiть, чому?
4.     Який етап роботи археологiв зображено на малюнку?
5.     Опишіть зображене на iлюстрацiї. Чим займається археолог?
6.     Придумайте власну назву до ілюстрацiї.
         Археологiчними дослiдженнями захоплювалося чимало українцiв. Видатний український поет Тарас Шевченко, подорожуючи Україною, взяв участь у створеннi Програми збереження iсторичних пам’яток Криму, зафiксував чимало стародавнiх курганiв, пам’яток козацької слави, серед яких руїни столиці Української козацької держави - Чигирина. Йому належать слова: «Люблю археологiю - таємничу матiр історії». Помiркуйте, чому Шевченко вважав археологiю матiр’ю iсторiї?
         Українськi археологи здобули визнання у свiтi завдяки зробленим важливим вiдкриттям. Чимало археологiчних пам’яток відшукав Вiкентiй Хвойка. Одним з них стала знахiдка поселень так званих трипiльцiв. Якою була самоназва цього давнього народу, що заселяв значну територiю мiж Днiпром та Днiстром (робота з картою) — невiдомо.
         Так їх стали називати за назвою села Трипiлля на Київщині, саме тут у 1896р. археолог розкопав першi поселення цього народу.
3.  Де зберігаються речові джерела.
   Давайте поміркуємо, де можна зберігати  всі знайдені історичні джерела? (Відповіді учнів).
Запишіть нові слова.
  Музей – це місце де збирають, виставляють та зберігають історичні джерела.
  Експонат – це предмет, який виставляється у музеї для огляду.
  Експозиція – це експонати музею виставлені для огляду та об’єднані однією
  темою.
 Діти, а в яких музеях ви були?  А який музей знаходиться найближче до нас порівняно з іншими?
   Вірно це наш шкільний музей. Наступну частину нашого уроку ми продовжимо саме там. Візьміть із собою зошити та ручки і слідуйте за мною.
    Тепер, коли ми з вами знаходимося у музеї, давайте подумаємо, як потрібно поводитись у цих стінах?  (Відповіді дітей).
    Отже, запишемо ці правила:
          - не підходити надто близько до експонатів, щоб не заважати іншим
            відвідувачам;                                   
          - брати експонати у руки, тільки з дозволу вчителя;
          - не шуміти, не бігати, щоб не заважати іншим і не пошкодити експонати.
    Зараз діти, кожен з вас отримає учнівську сторінку із завданнями, які ви повинні виконати. Уважно прочитайте завдання і виконуйте.
                                         Завдання
           1. Знайди в експозиціях шкільного музею приклади речових історичних
               джерел та запиши їхні назви.
           2. Запиши назви експозицій шкільного музею.
           3. Обери експонат, який тобі сподобався найбільше, поясни свій вибір.
ІV. Підсумки уроку
 Повертаємося до класу і підводимо підсумки уроку ( у формі незакінченого речення):
             Я сьогодні на уроці дізнався …………..
             Мені найбільше сподобалось ………….
             Я засвоїв новий термін ………………...
Вчитель збирає заповнені учнівські сторінки, оголошує та коментує оцінки.

V.  Домашнє завдання:  опрацюйте матеріал параграфа 2. Напишіть декілька речень, про один з музеїв, який ви відвідали ( Як називається музей? Де він знаходиться?  Чому присвячена композиція? Які експонати вам запам’яталися найбільше? Чому?). 

Немає коментарів:

Дописати коментар