Шкільний
музей як освітнє середовище на уроках історії
Розглядаючи шкільний
музей як інтегроване, інформаційне, освітнє середовище, пропонуємо методи, форми і прийоми роботи, які можуть органічно
включатися в уроки історії та позаурочну роботу.
Здійснювати навчальну, дослідницьку діяльність у шкільному
музеї дозволяють музейні уроки, організована робота з музейним експонатом,
екскурсії, позакласна робота. Враховуючи особливості пізнавальної сфери та
психічний розвиток дітей, для різних ступенів навчання проводяться музейні уроки.
Найефективнішими формами музейних уроків є нетрадиційні:
інтегровані уроки,
засновані на між предметних зв’язках;
уроки у формі
конкурсів, турнірів, вікторин;
уроки мудрості, мужності;
уроки мудрості, мужності;
уроки
комунікативної спрямованості: усні журнали, диспути, семінари;
уроки – ділові
ігри, рольові ігри, дидактичні ігри.
Особливе місце в освітньому середовищі шкільного музею
набуває дослідницька діяльність учнів з музейними експонатами. Щоб її активізувати,
використовуємо такі форми роботи:
1. Словесні форми,
які спрямовані на отримання основної інформації.
2. Наочні форми засвоєння
навчального матеріалу, які пов’язані з використанням наочного приладдя.
Оформлено пересувні виставки, які можна винести з музею та використати на
уроках як наочний матеріал.
3. Практичні форми
оволодіння матеріалом на основі вправ, самостійних завдань, практичних робіт.
Значимі для
організації дослідницької діяльності школярів з музейними експонатами, такі
методи:
1.
Метод мандрівки у минуле. Цей метод доцільний у
середній ланці навчання, коли діти за допомогою музейних предметів уявляють
світ очима людини з іншого часу.
2.
Метод моделювання дозволяє учням провести музейне
дослідження за допомогою побудови ситуацій, подій, явищ, активізуючи свою уяву.
3. Метод проектів сприяє
творчій самореалізації особистості
учнів, розвитку їх
інтелектуальних і фізичних можливостей, вольових якостей і творчих здібностей у
процесі створення нового результату діяльності, який має об’єктивну та
суб’єктивну новизну і практичну значимість. Також ефективними вважаємо наступні
навчальні дії у дослідженні експонату :
- Ставити питання. Для чого
цей предмет? Хто його використовував? Він справжній чи це копія?
-
Спонукати до міркування, пропонуючи можливі вірні
варіанти відповіді;
-
Пов’язувати і порівнювати нову інформацію з існуючими
знаннями;
-
Порівнювати предмети з різних історичних епох.
В організації роботи
учнів з експонатами ми бачимо два завдання: розвивати дослідницькі здібності і
стимулювати уяву дитини. Тому що пропонуємо експонат не як факт, а як свідчення і пропонуємо самостійно
відповісти на питання: чи справжній це предмет? Для чого він використовувався?
Чому ти так думаєш? Завдання можна
ускладнити, запропонувавши декілька схожих за функціями предметів, у яких
виділити схожі та відмінні риси, а також розташувати їх у хронологічному порядку.
Прикладом такої форми
роботи може бути наступне завдання, учням
пропонуються рубель, чавунні праски
різних розмірів кінця ХІХ ст., електричні праски 70-х років ХХ ст.,
праска сучасна. Школярі мають порівняти предмети, виділити спільне та відмінне,
а також розташувати предмети у хронологічному порядку. Таке завдання
виконувалось як індивідуально, так і в групі, при цьому слід зазначити, що
групова робота виявилась більш ефективною, бо сприяла встановленню діалогу
всередині групи, обговоренню, відстоюванню своєї точки зору.
Екскурсія – це одна з
найбільш поширених і традиційних форм роботи з музейною експозицією та окремими
експонатами і передбачає, як правило монологічну мову екскурсовода. Але при включенні
елементів екскурсії в урок, монолог учителя повинен бути зведений до
мінімуму, постійно перериватися
зверненнями до дітей, спонукати учнів самостійно знаходити відповідь на
поставлене запитання. Пропонуємо алгоритм проведення екскурсії в шкільному
музеї:
- Зав’язка екскурсійного сюжету, як правило, аналогічна
способам створення проблемної ситуації. ЇЇ завдання зацікавити , виявити
протиріччя, створити ситуацію мозкового штурму, атмосферу таємниці, загадки.
- Розгортання
екскурсійного сюжету. Використання музейних ігор, самостійного пошуку,
дискусій та інших методів активної взаємодії.
- Розв’язка сюжету. Обговорення екскурсії, почуттів,
переживань, думок. Спільна дискусія, актуалізація засвоєної інформації.
- Організація
творчої діяльності, у тому
числі, художньої - малювання,
аплікації, виготовлення української народної іграшки з тканини, тіста, соломи.
Спонукати до активного дослідження учнів під
час екскурсії можна завдяки розробленим путівникам з інтерактивними та творчими
завданнями.
Немає коментарів:
Дописати коментар